Sunday, October 17, 2010

sy sayangkan awk..=)

kita sedar berukhwah dlm Islam sgt dituntut..tapi pernahkah kita terfikir,kenapa kita perlu berukhwah??

1st time diajukan soalan ni, sy mcm blur2 sket..hehe
tp,alhamdulillah setelah sejenak berfikir,sy ketemu jwpn dgn ilham yg dikurniakan Allah melalui beberapa shbt..
skrg,baru sy sedar,kita perlu berukhwah kerana ukhwah sgt2 dituntut oleh Allah..sgala jwpn trkandung dlm ayat cinta dariNya..Allah dah nyatakan dlm surah al-Hujurat ayat 13 :

"Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan(beramah mesra antara satu dgn lainnya). Sesungguhnya semulia2 kamu di sisi Allah ialah org yg lebih bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah amat mengetahui lagi amat mendalam pengetahuannya."

dan juga...dgn berukhwah keranaNya,akan membuatkan kita lebih mensyukuri nikmat yg Dia kurniakan..
kenapa perlu bersyukur??sebab itu pun perintah dari Allah,kan=)

sy ada satu anologi yg dipetik drpd seorang shbt semasa perbincangan semalam..
nikmat Allah ibarat hadiah dari seseorang kpd kita..bila kita dapat hadiah,pasti kita akan rasa gembira sgt,kan??
walaupun x mahal & kita sendiri mampu beli..kita mesti berterim kasih dgn si pemberi hadiah..
n of coz,untk menunjukkan kita mghargai hadiah yg dia bagi,kita akan jaga hadiah tu molek2,n kalo kita x jaga elok2,mesti si pemberi hadiah akan kecik hati,kan??

so,sama la mcm nikmat yg Allah berikan kat kita..kita mestila rasa berterima kasih sgt dekat Allah..
plus, nikmat yg Allah berikan bukanlah sesuatu yg kita mampu beli..kita x mampu beli nikmat iman,kita x mampu beli mata untk melihat,mulut untuk berleter & hati untuk menangis@bergembira..
so, lagi2lah kita perlu brsyukur,kan??hurm,cmana pulak kita nk zahirkan ksyukuran kita pd Allah?

kalo org bg hadiah,kita cakap :

"trima kasih,syg awk!!"

"tahun depan jgn lupa bagi lagi yer!!"

"subhanallah,terharunya sy.."

so,dgn Allah kita nak ckap cmana plak yer??huhu
terpulanglah pd masing2,tp yg pasti kita kena guna nikmat yg Allah beri sebaik2nya..

contohnya nikmat iman,nikmat plg besar yg kita ada,tp sedikit sekali yg brsyukur..
kita selalu terleka & terlupa ntk mghargai nikmat iman yg kita ada..

kita lupa ntk fikir,cmana kalo nikmat iman tu Allah tarik drpd kita??
adakah kita akan masih berada brsama2 akhawat mcm hari ini??
adakah kita masih punya teman untk sntiasa mngingatkan kita akan kebsaran Allah??
adakah kita masih punya kawan yg sama2 brsolat jemaah??
adakah kita masih berkesempatan punya teman untk sama2 mentadabbur alQuran??

x mungkin..kita x mungkin masih bersama2 akhawat,teman,sahabat dan rakan yg mendekatkan kita pd Allah andai nikmat iman direnggut dr hati kita.....
so,hargailah nikmat iman itu dgn sentiasa memelihara dan meningkatnya dr sehari ke sehari,dr seminit ke minit berikutnya & dr sesaat ke saat yg berikutnya,insha Allah..

& juga menghargai setiap insan yg berada di sekeliling kita..
alhamdulillah=) x dapat nk gmbar prasaan setelah semalaman di PD bersama akhawat2 KMS,KMB & KTT..

rasa syukur sgt..sy sedar betapa mahalnya nilai sebuah ukhwah yg terbina semata2 keranaNya..

kami(KMS) x pernah pun walau sekali bertemu dgn akhawat2 KTT & KMB tu..
tapi..pelik...perkenalan yg hanya sekejap tu mampu membuat hati kami menjadi satu..

Bertambah2 yakin sy dgn janji Allah :

"Dialah(Allah) yg menyatukan hati org beriman, walaupunnkamu membelanjakan semua(harta kekayaan) yg ada di bumi, nescaya kamu tidak akan dapat menyatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa Maha Bijaksana."
(Surah al anfal, ayat 63)

masa kat pantai tu,selepas subuh,sempat lagi kami menasyidkan terjemahan doa rabitah brsama2 dgn iringan desiran ombak yg memukul pantai=)

DOA RABITAH HATI
Hati ini telah bersatu,berkumpul di perut bumiMu,
Hati ini telah berpadu,bersatu memikul beban dakwahMu,
Hati ini telah mengikat setia,
untuk mendaulat,untuk mendokong,
SyariatMu di alam maya,
Maka Ya Allah,
Eratkanlah ikatan yg ada,
Maka ya Allah,
Eratkanlah ikatan yg ada,
Kekalkan kemesraan yg ada,
Tunjukkanlah jalan yg benar,
Tunjukkanlah dgn cahayaMu,
Tiada malap terangi alamMu,
Hidup suburkanlah dgn makrifatMu,
tapi jika ingin mematikanNya,
matikanlah sebagai syuhada,
Dalam perjuangan menegakkan
agama yg mulia.....
pantai yg tenang menambahkan kehangatan ukhwah antara kami..masha Allah,dgn rahmatmu yg hanya 1% Kau turunkan ke bumi ini,kami mampu brkasih syg dengannya..x trgambar rasanya 99% lagi rahmat Allah yg disimpan buat hambaNya di syurga nanti~~
video

Monday, August 9, 2010

cinta Allah vs cinta manusia..(sajak Aminah Qutb)


Sekiranya,

kita cinta kepada manusia,

Tak semestinya manusia cinta kepada kita.

Tetapi sekiranya,

kita cinta kepada Allah,

nescaya cinta Allah tiada penghujungnya.

Sekiranya,

kita cinta kepada manusia,

kita akan cemburu kepada orang

yang mencintai orang yang kita cintai.

Tetapi sekiranya,

kita cinta kepada ALlah,

kita akan turut mencintai orang yang

melabuhkan cintanya kepada Allah juga.

Ya Allah,

andainya ia adalah jodoh

yang ditetapkan olehMu kepadaku,

Maka,

campakkanlah ke dalam hatiku,

cintaku kepadanya adalah keranaMu,

dan campakkanlah ke dalah hantinya,

cintanya kepadaku adalah kleranaMu.

Namun,

andainya dia bukanlah jodoh yang ditetapkan olehMu kepadaku,

berikanlah aku kekuatan agar pasrah,

dalam mengharungi ujian,

yang Kau berikan padaku.


p/s : Aminah Qutb adalah adik perempuan tokoh terkenal, Syed Qutb yang mati di tali gantung kerana ketajaman penanya..masha Allah..

Sunday, August 8, 2010

10 steps MUDAH membantu saudara di Gaza..=)


Allah tidak melihat pada hasil, tapi menghitung usaha kita,insha alalh.. Untuk mengelakkan kita dituntut oleh saudara di Gaza di akhirat kelak, beberapa solusi ini telah dicadangkan..MUDAH & PRAKTIKAL,insha allah..


1. Ikuti berita yg berlaku di Gaza seperti jumlah mereka yg syahid, cedera & kerosakan yg berlaku.


2. Muat turun gambar2 kekejaman Zionis dan sebarkan seluas2nya melalui emel,telefon, print dan sebagainya.


3. Ikuti kejayaan2 ajaib yg dicapai oleh hero-hero di Gaza dgn bantuan allah setiap hari., seperti berapa org askar Yahudi yg dapat ditewaskan dan berapa buah kereta kebal yg dapat ditumbangkan.


4. Telefon pejuang2 di Gaza, beritahu mereka kamu drpd mana, & kongsi perasaan kamu, sokongan kamu, simpati kamu, & keyakinan kamu bahawa mereka akan menang atau dimuliakan dgn syahid. Boleh hubungi nombor ini 0097008285xxxx. Tukarkan xxxx dengan sebarang nombor.


5. Letakkan gambar2 Palestin di bilik, kereta, laptop, komputer..supaya anda tidak akal=n lupa dgn mengingati saudara2 di Gaza. Barangkali ingatan itu sudah dikira allah,wallahualam


6. Sertai aktiviti2 tentang Palestin seperti ceramah, kutipan derma, konsert dan demonstrasi


7. Anjurkan aktiviti2 kesedaran Palestin untuk jiran2, mahallah, surau seperti qiamullail dan solat hajat.


8. Jadikan isu Palestin topik penting perbincangan di kalangan kawan2. jadikan ia isu pertama yg kamu bicarakan selepas bertanya khabar seseorang.


9. Boikot! Boikot! Boikot! Barangan Israel dan Amerika.. jika x mampu semua, cukup sekadar yg kita punya alternatif.. barang2 mudah seperti ubat gigi HPA, syampu, kordial, kopi, sabun, madu,kismis dan lain2..


10. Ingat Palestin dalam doa dan solat


11. Bacakan Qunut Nazilah untuk Israel.

Saturday, August 7, 2010

KEMATIAN muhasabah terbesar..

Kematian Allahyarhamah Liya Nordin yg selamat kembali ke pangkuan Ilahi pada 7ptg, Khamis,5 Ogos 2010 cukup menginsafkan seluruh warga kolej..Rakan2 arwah Liya yang menuntut A-Level Accounting pasti sangat tidak menyangka sahabat mereka ini akan dijemput terlebih dahulu..Alhamdulillah jenazah selamat dikebumikan kelmarin selepas solat Jumaat..
Apa yg terlintas dalam fikiranku pertama kali mendapat tahu berita kematian arwah adalah jihad yang sedang arwah lakukan..Arwah sedang dalam proses jihad terhadap diri sendiri..Hari2 dan bulan2 akhir beliau banyak sekali diluangkan dengan usrah dan solat jemaah bersama muslimat2 di kolej..Alhamdulillahirabbulalamin..Apakah pengakhiran kita juga nanti dalam islam?dan yg paling penting,adakah kita masih dalam iman?wallahualam..mari kita sama2 berdoa dikurniakan HUSNUL KHOTIMAH,amin..
apa yg sy dapat pelajari adalah pabila ketukan2 hidayah dari Allah datang pada kita,jangan kita tangguh2kan lagi kerana kita tidak tahu bila saat terakhir kita diizinkan bernafas di dunia yang sementara ini..
Arwah meninggal dalam keadaan berwuduk untuk menunaikan solat asar sebaik sahaja azan asar..tetapi disebabkan tidak berdaya untuk berdiri lagi, arwah berbaring sebentar dan beberapa minit kemudian,seluruh tubuh arwah mengalami kekejangan..Arwah dibawa ke Hospital Tunku Jaafar dan cubaan doktor untuk menyedarkan arwah menemui kegagalan pabila akhirnya arwah menghembuskan nafas yang terakhir jam 7ptg..Kematian arwah mengajar saya untuk tidak sesekali melengahkan solat fardu.. Pabila saya leka dan lalai,cepat2 saya teringat arwah Liya,dan dengan segera saya bangun untuk mengerjakan solat..khuatir kiranya saya menangguh solat, Allah mencabut nyawa saya pada waktu itu,nauzubillahiminzalik....
Memetik kata2 ulama : "ORANG YG BIJAK TIDAK AKAN MENGGADAIKAN KEHIDUPAN YG KEKAL(AKHIRAT) UNTUK KEHIDUPAN YG SEMENTARA(DUNIA)..."
Selepas post moterm dilakukan, pakar mendapati virus telah menyerang jantung arwah..Dikhabarkan, arwah menghidap demam tetapi tidaklah terlalu penas..hanya demam2 biasa..Begitulah perancangan arwah,cukup teliti sekali..Virus yg sangat kecil pun kita tidak mampu lawan pabila ia menjadi asbab sesebuah kematian..
Juga,kematian Zulkhairi Azmi(juga pelajar Batch ana di Pasum) yang jatuh dari bangunan asrama di PASUM membuktikan bahawa pabila ajal sudah menjemput, 'terjatuh dr bangunan' itu hanyalah sebagai ASBAB KEMATIAN..subhanallah,betapa berkuasanya Allah..
Teringat juga kematian seorang sahabiah KMB,Jannah..Arwah pula menemui ajal ketika sedang bermain go-cart di Langkawi bersama2 rakan sekelas beliau..Tudung yang dipakainya tersepit di roda dan menjerut leher arwah..innalillahiwainnailaihirajiun....Semua ini hanyalah asbab yg mana ajal itu sudah ditentukn dan pasti akan menjemput,tanpa diawal atau dilewatkan walau sesaat..
sama2 kita mengambil pengajaran dan memuhasabah diri kita..moga iman kita terus subur dan sihat,insha allah..
wassalam

Wednesday, June 23, 2010

isu freemason..kita sebok x kena tempat..??

salam alaik~~
pernah dgr isu iluminati??freemason??
kecoh betol bila ada yg ckap..unsur2 iluminati ni ada dekat AJL,KLCC,logo MARA dan bnyak lagi..
hurm..sedar x kita yg kita sebok dok ckap suma bnda ni..
kita kaji helah2 Yahudi laknatullah ni..tnpa kita mampu untuk berbuat apa2??
sedar x kita yg kita dh masuk perangkap mereka??
boleh dikatakan suma bnda yg ada bentuk piramid..yg ada kompas..yg ada checkers floor..yg ada mata satu..yg ada tiang bla3,sumanya dikaitkan dgn unsur freemason....
sehinggakan struktur di Mekah pon ada unsur2 ni..ai,smpai ke mekah ker unsur ni masuk??nauzubillahimin zalik..

itu la..sebenarnya suma ni helah yahudi semata2 untuk alihkan perhatian kta..(wallahualam)
kita sebok dok ckap n bincang suma isu ni..sehinggakan kita lupa tugas n peranan sebenar kita..ya x??
kalo x caya,cuba antum sumaa tgok org2 yg sebok dok ckap pasal bnda ni..diorang buat ker tugas2 dkwah??diorang dh cukup jihad ker??(kalo dah,alhamdulillah..)
n then cuba antum tgok sahabat,sahibah,ustaz2 yg sebok di jalan dakwah..diorang ni x pulak sebok sgt dok kaji benda ni..seolah2 benda ni yg terlalu penting untuk dibincangkan..hurm....btol x??
hurm..so,apa yg kita perlu buat,kita buat..apa tanggungjawab kita,kita laksanakan..
jgn plak kita ni jadi sebok x kena tempat..hehe
kalo kita nicangkan isu ni smpai tahun depan malam raya pon,kita x mungkin mampu ubah apa2..melainkan kita letak bom untuk musnahkan suma tu..tp x praktikal kan??
so,kita cuba ubah diri kita,berjihad dgn hawa nafsu,berdakwah kepada kaum kuarga n sahabat handai,inshaAllah kita mampu mengubah dunia,islam akan tertegak semula..amin....

sabda Raasulullah saw:
"seorang mujahid sejati ialah dia yang memerangi hawa nafsunya demi untuk berbakti kpda allah...
dan seorang muhajir sejati ialah dia yg meninggalkan semua larangan allah ta'ala.."
p/s: hurm..moga2 perubahan kita dihitung sbagai hijrah ke arah kebaikan dan mati kita dikira sbagai syahid dlm perjuangan..!!

Sunday, June 6, 2010

bilakah kali terakhir kita mengalirkan air mata keinsafan..??

Cuba kita lihat video di bawah..anak2 ini menangis kerana kenangkan dosa2 lalu..kita pula bagaimana..??adakah masih istiqamah atau sebaliknya..astaghfirullahal azim..
teringat sabda baginda bahawa orang yg banyak ketawa di dunia,akan banyak menangis di akhirat..org yg banyak menangis di dunia pula akan banyak ketawanya di akhirat..
teringat juga..hurm..DUNIA INI PENJARA TERINDAH BUAT ORANG2 MUKMIN..

ya Allah..
jadikan aku golongan yg banyak tangis di dunia..amin....
ya Allah..
kali terakhir aku mengalirkan air mata keinsafan.....
bila ya Allah..??
aku rindukan titisan jernih itu..
hati ini merasa sungguh tenang membiarkan titis2 jernih itu membasahi pipi ini..
ya Allah..
Kau lembutkanlah hati ini tika hambaMu ini bermunajat kepadaMu..
Kau permudahkanlah kelopak ini mengalirkan titisan suci itu..
ya Allah..
seringkali ku menangis kerana ujian yang Kau datangkan..
jarang sekali aku merasa tenang menghadapi ujianMu..
hakikatnya,aku sangat2 mendambakan ketenangan itu..
kerna aku sedar,ujian itu rahmat yg sungguh besar untuk aku mendampingiMu..
ya Allah..
aku sedar..terlalu sedikit ku bersyukur atas nikmat yang Kau kurniakan(jadikan aku golongan yang sedikit iaitu golongan yang sentiasa bersyukur padaMu)..
terlalu banyak pula ku menangisi ujian dariMu..

ya Allah..
hinanya hambaMu ini..
moga titisan2 yg mengalir keranaMu..bakal menjadi saksi yg memadamkan api neraka kelak..
inshaAllah~~

video

Friday, June 4, 2010

is Allah satisfied..??what have we done as a muslim??

video

dakwah kepada famili..??

dakwah kepada famili..??mampu ker aku ni..??ya Allah,bantulah hambaMu ini..permudahkan jalanku ya Allah..
hurm,first hari tu aku terdetik nak bimbing adik(12thn)..sebab melihatkan pengaruh rakan sebaya yg makin menjadi2 skang ni..dulu rasa ok sket sebab dia sekolah agama rakyat..tp skang ni,dia pindah skul kat taman,tgh2 bandar,bergaul dgn kawan2 yang couple sana,couple sini,artis sana,artis sini,mashaAllah...i need to do samting!!
hurm,cmana erk nak dakwah kat adik..??kalo nak cakap pasal islam bla3...mesti susah kan..apa la budak kecik ni faham..huhu
dalam kebingungan ni,alhamdulillah satu hari terjawab jugak..satu petang dalam seminggu yg lepas,ada 'jaulah' kat taman tasik seremban..ramai btol saudara2 dari negeri2 lain yg datang,alhamdulillah..then,jumpa la sorang akak ni,tanya la.."akak,cemana eh saya nak dakwah kat adik sy??" akak pon jawab,"awak kena buat baik dgn adik awak,cuba rapati dia,layan dia dgn lembut....then bila dia dah rapat dengan awak,barulah hati dia akan tersentuh bila awak bercakap dgn dia..." hurm,terpukul aku sejenak..teringatkan komunikasi aku dgn adik..hurm,aku yg perlu ubah keadaan ni..selalu kalo dgn adik,macam anjing dgn kucing(hehe,paham2 jer la)
i need to change first before i could change others...hurm,so hari jumaat nak balik umah,berkesempatan gi shoping jap kat seremban parade..aku pon beli sepasang baju kurung,2 helai tudung untuk adik(sedih melihatkan tudung yg dipakai adik selama ni)..ingat nak belikan baju muslimah untuk adik,tp x da rezeki lagi..inshaAllah next time~~ so,hopefully adik suka dgn pemberian yg x seberapa ni..
then,tadi pagi timbul pulak satu benda..bangun2 pagi,aku dgr dekat family area(ruang tamu bahagian atas umah) ada orang pasang lagu akhil hayy..pasang kuat2 plak tuh...adoi,bingit betol pagi2 ni..then,xper la,diam jer..as long as it is nasyid....hurm,then jumpa mama..mama cakap mama masak nasi lemuni(yahoo,my favourite!!) mama cakap.....................

"kak cik,kak cik kena tolong mama......" aik,tolong aper pulak?? mama ckap.."rahsia............."hehe hurm,faham2...."

then,teringat la lagu maher zein yg menjadi kegilaan kat kolej..hah,gud idea!! lagu maher zein memang bes,lirik dia sgt2 menyentuh...
aku pun cari n mintak adik download lagu maher zein...alhamdulillah...

ai,cik adriana farzleen ni x bangun2 lagi(penat mak teh tunggu ni)....first time jumpa adriana,x sabar nak main dgn dia...adriana baru usia sebulan,anak menakan sulungku!!!!!!!!!!!
k,berundur dulu~~ nak kacau adriana..huhu
wassalam~~

subhanallah,nikmatnya~~

salam muhibbah~~

dah penat struggle 4 de exam n most important thing is..struggle 4 jihad....
Alhamdulillah setelah flight delay beberapa kali,akhirnya selamat juga sampai umah lebih kurang 12 malam..terkejut jugak tgk air kat taman naik..hurm,pelik..seingat aku,x pernah pon jadik camni..(ker aku yg x pernah amek taw pasal jiran??masha Allah)

bila sampai umah,alhamdulillah umah x neik air sebab umah tinggi sket..hurm,timbul satu rasa syukur tapi sayu mengenangkan umah jiran2 lain yg dinaiki air(paras separuh betis jer)..bila kuar kereta abg,bau hanyir cam air laut..aik,air laut melimpah??masha Allah..

nikmat yg x tergambar dgn perkataan..setelah 6 bulan x jejakkan kaki ke rumah tersayang..huhu hari tuh cuti bulan 3 x sempat balik..(gi pusing2 europe..hehe) so,nikmat yg Allah bagi ni,insha Allah nak manfaatkan sebaik mungkin..nak timba ilmu sebanyak mungkin(syukran kpd senpai yg bagi video2 yg sgt9 menarik,alhamdulillah).muhasabah sejenak,bnyak lagi ilmu agama yg aku blom tahu..betapa luasnya ilmu Allah..hanya setitis dari air laut,mungkin....plus,inshaAllah nak siapkan extended esei,world literature,math internal assesment bla3....................(keja dunia yg x pernah habis)

hurm..k,jap nak makan,mama dh bising..huhu
salam

Wednesday, June 2, 2010

ya Allah,rindunya......

Rindu ni rasa x tertahan lagi..and xtaw nak luah kat sapa..selain Allah,sahabat2 yg memahami.....
rasa nak saja pergi skarang jumpa si 'dia'..............ya Allah,rindu sgt..!! sebelum ni, x pernah rasa camni;( even skang tgh exam pon susah sgt nak fokus..hurm....rasa cam si 'dia' dekat sgt,mcm saudara rapat sgt walhal x pernah jumpa pun..


ya Allah,rindunya aku pada si 'dia' dan si 'dia',relawan Malaysia yg menyertai konvoi ke Palestin..Bila dgr ja ada relawan Malaysia yg join,hati ni rasa gembira sgt9..n of course rasa cemburu sgt..huhu ya Allah,selamatkan mereka..jika syahid milik mereka,alhamdulillah..masih ingat lagi kata2 seorang senpai, 'org islam ni kalo perang xkan pernah kalah..samada menang atau syahid(kemenangan terbesar)..

inshaAllah balik umah cuti sem ni nak manfaatkan sepenuhnya..nak ajak adik gi berlatih menembak dekat Pacific(Penang Mall)..walaupun blajar secara x rasmi,at least nak belajar jugak..sebak tengok video kat utube,budak perempuan kecil lagi seusia 6 tahun dah belajar meembak guna senapang..hurm,ana ni dah 19 pon x pandai pegang senapang lagi..bukan kata senapang,anak panah pon x pernah pegang...skang dah jadi camni,barulah nampak hikmah kenapa Nabi tuntut sgt belajar memanah(instead of berenang and menunggang kuda)..berenang pon x laju lagi..
hurm..ya Allah,serulah aku berjihad di jalanMu,xkan ku gentar lagi,amin....
apa lah gna ana belajar n belajar,sehinggakan ummat yg menderita seolah x dihiraukan..
pernah hari tu,rasa tertekan sgt x tawu apa yg boleh dibuat untuk saudara2 di Palestin..alhamdulillah,terbaca satu komen sahibah dekat YM..katanya,berjihad tinggalkan dosa2 yg kita lakukan sekarang,supaya Allah makbulkan doa kita buat saudara2 kita di Palestin..


teringat juga pernah dengar satu ceramah seorang ulama Indon(masa gi dgn sahabat2 kolej),kata beliau kita perlu perbanyakkan solat sunat taubat,bukannya solat sunat hajat..kerana pabila dosa kita Allah ampunkan,baharulah doa kita mudah dimakbul Allah..inshaAllah....

hurm..menyedari hakikat bahawa kita sangat perlukan ISLAM..bukannya ISLAM yg perlukan kita..islam akan tetap bangkit walaupun kita tiada kerana itu janji Allah yg pasti..tapi,apakah kita bersama2 islam semasa islam bangkit??tepuk dada tanya iman....
k,nak sambung study,sok paper chem.. salam jihad;)

Saturday, January 30, 2010

ketika akal dan dalil syar'ie bertentangan....

Ketika Akal dan Dalil Syar’i Bertentangan

Jika kita sudah mengetahui bahawa akal tidaklah boleh berfungsi kecuali dengan adanya penerang daripada Al Qur’an dan As Sunnah, maka tentu saja akal yang benar tidaklah mungkin bertentangan dengan dalil syar’i. Jika bertentangan, maka akal yang patut dipersoalkan dan dalil syar’i lah yang patut dimenangkan. Kami dapat memberikan penerangan tentang akal dan dalil syar’i sebagai berikut.
Ada orang awam ingin bertanya suatu hal kepada seorang ulama. Akhirnya dia dibantu oleh Ahmad. Ahmad pun menunjukkan orang awam tadi pada ulama tersebut. Dalam suatu masalah, Ahmad menyelisihi pendapat ulama tadi. Lalu Ahmad mengatakan pada orang awam tadi, “
Aku yang telah membawa engkau kepada ulama tersebut, semestinya engkau mengambil pendapatku bukan pendapat ulama tadi.” Tentu saja orang awam tadi akan mengatakan, “Engkau memang yang telah mmbawakan aku kepada ulama tadi. Engkau menyuruhku untuk mengikuti ulama tadi, namun bukan untuk mengikuti pendapatmu. Jika aku mengikuti petunjukmu bahawa ulama tadi adalah tempat untuk bertanya, hal ini bukan bererti aku mesti mengikuti engkau dalam setiap yang engkau katakan. Jika engkau keliru dan menyelisihi ulama tadi padahal dia lebih berilmu darimu, maka kekeliruanmu pada saat ini tidaklah membuat cacat tentang keilmuanmu bahawa dia adalah ulama.

Ini adalah permisalan dengan seorang ulama yang mungkin saja salah. Lalu bagaimanakah jika pada posisi ulama tersebut adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam yang tidak mungkin keliru di dalam penyampaian berita daripada Allah?

Daripada penerangan ini, akal dimisalkan dengan si Ahmad yang menjadi petunjuk kepada ulama tadi. Sedangkan ulama tersebut adalah analogi kepada dalil syar’i. Inilah sikap yang mesti kita miliki tatkala kita menemui bahawa akal ternyata bertentangan dengan dalil syar’i. Sikap yang benar ketika itu adalah seseorang mendahulukan dalil syar’i daripada logik. Sebagaimana kita mendahulukan ulama tadi dari si Ahmad sebagai petunjuk jalan. Jika dalil syar’i bertentangan dengan akal, maka dalil lah yang mesti didahulukan. Namun hal ini tidak membuat akal itu cacat kerana dia telah menunjukkan kepada dalil syar’i.
Inilah yang diakini oleh Ahlus Sunnah wal Jama’ah, iaitu jika akal bertentangan dengan dalil Al Qur’an dan As Sunnah, maka dalil syar’i lebih mesti kita dahulukan daripada akal.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiah mengatakan:
“Jika seseorang mengetahui dengan akalnya bahawa ini adalah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Kemudian ada berita dari Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, namun ternyata berita tersebut menyelisihi akal. Pada saat ini, akal mesti pasrah dan patuh. Akal mesti menyelesaikan perselisihan ini dengan menyerahkan kepada orang yang lebih tahu daripadanya iaitu daripada berita Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam. Pada saat ini, akal tidaklah boleh
mendahulukan hasil pemikirannya daripada berita Rasul. Ini kerana sebagaimana diketahui bahawa akal manusia itu memiliki kekurangan dibandingkan dengan berita Rasul. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tentu saja lebih mengerti mengenai Allah Ta’ala, nama dan sifat-sifat-Nya, serta lebih mengetahui tenttang berita hari akhir daripada akal.” (Dar-ut Ta’arudh, 1/80)

Friday, January 29, 2010

pendapat nik aziz berhubung penggunaan kalimah Allah..

KOTA BARU, Jan 6 — Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan polemik membabitkan penyokong parti politik dan pertubuhan bukan kerajaan sejak Khamis lalu berhubung isu penggunaan kalimah "Allah" bagaikan adanya muslihat di sebalik tindakan mereka.

Sehubungan itu kata beliau, kekeliruan yang wujud berhubung isu tersebut sebenarnya berpunca daripada fahaman "politik suku agama suku."

“Sehari dua ini timbul pasal kalimah ‘Allah’, Kristian boleh guna atau tidak. Dalam surat khabar bermacam-macam melaporkan mengenainya. Apa benda ni?

“Ambo (saya) rasa isu ini bukan sahaja setakat ada udang di sebalik batu, bahkan bekali (mungkin) ada buaya,” kata beliau sewaktu menyampaikan ceramah umumnya di Medan Ilmu malam tadi.

Kini tercetus kontroversi penggunaan kalimah "Allah" ekoran keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penggunaannya dalam penerbitan akhbar mingguan Herald.

Menteri Besar Kelantan ini berkata beliau hairan kumpulan yang mengkritik penggunaan kalimah “Allah” daripada digunakan oleh agama lain adalah dari kumpulan yang selama ini membezakan politik suku agama suku.

“Yang beriya-iya sangat panaskan perkara ini... faham ke kamu apa itu Allah?

"Bukankah Allah itu adalah tukang yang buat segala-gala. Buat manusia, berbagai kaum berbagai bangsa, berbagai agama. Buat oksigen, hidrogen dan lain-lain.

“Orang yang perbesar-besarkan isu ini adalah orang yang duk katakan agama suku politik suku lah.

"Siapa ajar ilmu semacam ini? Dia ajar orang lain tak boleh guna kalimah ‘Allah’ tapi dalam masa sama dia sebut agama suku politik suku. Tak faham pengertian kalimah Allah agaknya,” ujarnya.

Ahad lalu Nik Aziz membuat kenyataan penggunaan kalimah "Allah" oleh Herald mengikut pengamal agama samawi tidak menjadi kesalahan.

Namun apa yang membimbangkan masyarakat ialah jika kalimah ini disalahgunakan.

Kelmarin PAS mengeluarkan pendirian rasminya dengan menegaskan bahawa penggunaan kalimah Allah dibenarkan untuk digunakan agama Samawi seperti Kristian dan Yahudi.

Bagaimanapun,Pas menegaskan penggunaan kalimah Allah secara salah dan tidak bertanggungjawab wajar dielakkan supaya ia tidak menjadi isu yang boleh menjejaskan keharmonian negara.

Allah sudah terlebih dahulu menerangkan pada kita..

Ahlan Wa Sahlan

Maka berkatalah ALLAH bahawa orang-orang Yahudi itu mengatakan : " orang Yahudi berkata bahawa 'Uzair itu anak ALLAH dan berkatalah orang Nasrani bahawa "Isa anak Maryam anak ALLAH ertinya Allah sendiri yang mengatakan bahawa orang Yahudi berkata 'Uzair anak ALLAH dan Isa anak Maryam anak ALLAH, Allah maha mengetahu bahawa dua bangsa itulah yang mengatakan demikian

Maksud firman Allah di atas golongan Yahudi dan Nasrani sudah tahu siapa Tuhan mereka, iaitu ALLAH dan dua bangsa ini sudah ujud dan bertuhankan ALLAH dan ketika mana orang melayu atau orang-orang di rumpun melayu pada ketika itu masih bercawat dan tidak faham tentang Tuhan itu adalah ALLAH

Hari ini orang melayu cuba nak tahan orang lain gunakan perkataan ALLAH kerana takut mereka mempengaruhi orang melayu masuk agama kristian, siapa orang melayu nak tahan orang lain gunakan perkataan ALLAH ? Sedangkan ALLAH sendiri menyatakan bahawa orang Yahudi dan Nasrani itu telah mengenal tuhan mereka bernama ALLAH sebab itu ALLAH menyatakan bahawa merka mengatakan 'Uzair itu anak ALLAH dan ISA itu anak ALLAH

Sebenarnya UMNO atau orang melayu nak tutup kejahilan mereka kerana tidak berjaya mendidik bangsa dengan ilmu akidah, nah sekarang terimalah padahnya senjata makan tuan

kalimah Allah tidak perlu dijadikan isu..!!

Merujuk kepada kenyataan kami pada 22 November 2009 mengenai perkara di atas, maka BIPPA PKR sekali lagi ingin menjelaskan pendirian kami mengenai hal ini.

Kami berpendirian bahawa, keinginan masyarakat bukan Islam menggunakan kalimah “Allah” sebagai Tuhan adalah suatu perkembangan yang positif dan perlu diterima secara terbuka dan tidak perlu pihak-pihak tertentu mengambil kesempatan untuk menjadikan isu ini sebagai agenda politik untuk menampakkan bahawa merekalah jaguh dalam mempertahankan Islam di negara ini.

Sesungguhnya, kami melihat fenomena ini adalah manifestasi dari fitrah insani bahawa manusia memperakui penciptaan dunia oleh Allah SWT sebagaimana firmannya yang bermaksud:
“Dan jika kamu tanya mereka (orang kafir) siapakah yang mencipta langit dan bumi? Mereka akan berkata Allah…” (Al Quran, Az-Zumar (39):38).

Adalah jelas bahawa penggunaan kalimah Allah untuk mengiktiraf dan membesarkan Allah sebagai Tuhan, adalah hak asasi setiap insan. Ini adalah serasi dengan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan Perkara 3 (1) yang menjamin kedudukan Islam sebagai agama rasmi Persekutuan dan lain-lain agama boleh diamalkan dengan aman dan damai. Sesungguhnya, ini juga bersesuaian dengan muafakat Pakatan Rakyat yang diputuskan baru-baru ini.

Selanjutnya, kamiberpandangan perjuangan untuk menegak makruf dan mencegah mungkar akan menjadi lebih mudah dan selesa berasaskan firman Allah:

“Katakan wahai Ahli Kitab, mari tegakkan kalimah yang sama antara kami dan kamu iaitu bahawa kita tidak akan menyembah selain Allah dan tidak mensyirikkan (associate) Allah dengan satu apapun serta janganlah ada antara kita yang mengambil tuhan-tuhan selain Allah. Dan jika mereka berpaling maka katakanlah bahawasanya kami adalah orang Islam (menyerah diri pada Allah)” (Surah Ali `Imran(3):64).

Sehubungan itu, demi menjaga keharmonian dan kesejahteraan negara semua pihak perlulah menyelesaikan konflik ini dengan menyuburkan budaya dialog antara agama secara matang dan bijaksana (hikmah) sebagaimana saranan Allah mengenainya (Al Nahl: 125 dan Al Ankabut:46).

Dr. Muhd Nur Manuty
Pengerusi Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BIPPA)
05 Januari 2010

Friday, January 1, 2010

MaRi BoNgKaR RaHsiA yAhUDi..laknatullah!!

video ni bahasa inggeris..
http://www.facebook.com/profile.php?v=feed&story_fbid=172272079013&id=856629641

kalo nak yang bm,gi baca blog nih...
http://holywar-efairy.blogspot.com/2009/12/pope-roman-peter-ii-cantus-benedictine.html

TIPU DAYA YAHUDI DLM MAKANAN KITA..!!

TIPU DAYA YAHUDI YANG KITA TELAH IKUTI SELAMA INI TANPA KITA SEDARI..!!

Antara BARANGAN MEREKA yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam. tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan ORGAN DALAMAN. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa KOPI tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan KAMBING adalah tak elok sebab tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.

4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat, contohnya coke dan maggi. COKE tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi). Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6. Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum SOYA (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

Secara kesimpulannya para kafir agen dajal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua.Firman Allah: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu.(Al-Baqarah, 168)Dan makanlah dari rezeki yang telah diberikan Allah kepada kamu, iaitu yang halal lagi baik dan bertakwalah kepada Allah yang kepadaNya sahaja kamu beriman. (Al-Maidah, 88)Oleh itu, makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembahNya semata-mata. (an-Nahlu, 114)

LaYaR KeiNsAfaN..(10)

Sepi benar senja ini..
Bayunya semilir menganak ombak kecil..
Jalur ufuk pula mengemas terang..
kapal dan layar terkapar..

Mengapa nantikan senja..
Barukan terdetik pulang ke pengkalan..
Gusar malam menghapiri..
Ku tewas di lautan..

Tuhan..
Layarkan ku ke arah cintaMu..
Tuntuni ku menggapai redhaMu..
Rimbunan kasihMu ku berteduh..
KepadaMu Ya Tuhan..

Berikan secebis keinsafan..
Bekalan sepanjang perjalanan..
mencari ketenangan..

Biar Kau menjadi saksi..
Tulus tangisku dini hari..
kesempatan yang hanya sebentar..
Moga keikhlasanku terlakar..

Berikanlah ku hidayah..
agar dikuatkan iman yang lemah..
moga diberkati hidup ini..
menuju bahagia yang kekal abadi..

PadaMu Tuhan..
Kan ku serahkan cinta kepadaMu..

Harapanku moga dikurniakan..
manisnya iman berpanjangan..
moga lautan hilang gelora..
untukku berlayar....

DuGaAn KaSiH..(9)

Wahai teman..
usah kenangkan kisah cintamu yang amat memilukan..
ditinggalkan kekasih hati..
impian hidup tiada erti lagi..

pilu,kecewa,hampa dan duka..
derita seakan tiada hujungnya..
arah hidupmu tidak menentu..
tiada insan dapat membantu..

Bukankah ini suatu dugaan..
dari Tuhan yang Pengasih Penyayang..
kita sekadar dapat merencana..
hanya Dialah yang menentukannya..

Titis air mata jangan dipersia..
curahkan hanya kepada yang Esa..
semoga hidup kan lebih sempurna..
sinar bahagia pasti menjelma..

Suburkanlah iman di hati..
selalu menginsafi diri sendiri..
tiap ujian pembuka jalan..
untuk kembali kepada Tuhan....