Sunday, October 17, 2010

sy sayangkan awk..=)

kita sedar berukhwah dlm Islam sgt dituntut..tapi pernahkah kita terfikir,kenapa kita perlu berukhwah??

1st time diajukan soalan ni, sy mcm blur2 sket..hehe
tp,alhamdulillah setelah sejenak berfikir,sy ketemu jwpn dgn ilham yg dikurniakan Allah melalui beberapa shbt..
skrg,baru sy sedar,kita perlu berukhwah kerana ukhwah sgt2 dituntut oleh Allah..sgala jwpn trkandung dlm ayat cinta dariNya..Allah dah nyatakan dlm surah al-Hujurat ayat 13 :

"Wahai manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-puak supaya kamu berkenal-kenalan(beramah mesra antara satu dgn lainnya). Sesungguhnya semulia2 kamu di sisi Allah ialah org yg lebih bertaqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah amat mengetahui lagi amat mendalam pengetahuannya."

dan juga...dgn berukhwah keranaNya,akan membuatkan kita lebih mensyukuri nikmat yg Dia kurniakan..
kenapa perlu bersyukur??sebab itu pun perintah dari Allah,kan=)

sy ada satu anologi yg dipetik drpd seorang shbt semasa perbincangan semalam..
nikmat Allah ibarat hadiah dari seseorang kpd kita..bila kita dapat hadiah,pasti kita akan rasa gembira sgt,kan??
walaupun x mahal & kita sendiri mampu beli..kita mesti berterim kasih dgn si pemberi hadiah..
n of coz,untk menunjukkan kita mghargai hadiah yg dia bagi,kita akan jaga hadiah tu molek2,n kalo kita x jaga elok2,mesti si pemberi hadiah akan kecik hati,kan??

so,sama la mcm nikmat yg Allah berikan kat kita..kita mestila rasa berterima kasih sgt dekat Allah..
plus, nikmat yg Allah berikan bukanlah sesuatu yg kita mampu beli..kita x mampu beli nikmat iman,kita x mampu beli mata untk melihat,mulut untuk berleter & hati untuk menangis@bergembira..
so, lagi2lah kita perlu brsyukur,kan??hurm,cmana pulak kita nk zahirkan ksyukuran kita pd Allah?

kalo org bg hadiah,kita cakap :

"trima kasih,syg awk!!"

"tahun depan jgn lupa bagi lagi yer!!"

"subhanallah,terharunya sy.."

so,dgn Allah kita nak ckap cmana plak yer??huhu
terpulanglah pd masing2,tp yg pasti kita kena guna nikmat yg Allah beri sebaik2nya..

contohnya nikmat iman,nikmat plg besar yg kita ada,tp sedikit sekali yg brsyukur..
kita selalu terleka & terlupa ntk mghargai nikmat iman yg kita ada..

kita lupa ntk fikir,cmana kalo nikmat iman tu Allah tarik drpd kita??
adakah kita akan masih berada brsama2 akhawat mcm hari ini??
adakah kita masih punya teman untk sntiasa mngingatkan kita akan kebsaran Allah??
adakah kita masih punya kawan yg sama2 brsolat jemaah??
adakah kita masih berkesempatan punya teman untk sama2 mentadabbur alQuran??

x mungkin..kita x mungkin masih bersama2 akhawat,teman,sahabat dan rakan yg mendekatkan kita pd Allah andai nikmat iman direnggut dr hati kita.....
so,hargailah nikmat iman itu dgn sentiasa memelihara dan meningkatnya dr sehari ke sehari,dr seminit ke minit berikutnya & dr sesaat ke saat yg berikutnya,insha Allah..

& juga menghargai setiap insan yg berada di sekeliling kita..
alhamdulillah=) x dapat nk gmbar prasaan setelah semalaman di PD bersama akhawat2 KMS,KMB & KTT..

rasa syukur sgt..sy sedar betapa mahalnya nilai sebuah ukhwah yg terbina semata2 keranaNya..

kami(KMS) x pernah pun walau sekali bertemu dgn akhawat2 KTT & KMB tu..
tapi..pelik...perkenalan yg hanya sekejap tu mampu membuat hati kami menjadi satu..

Bertambah2 yakin sy dgn janji Allah :

"Dialah(Allah) yg menyatukan hati org beriman, walaupunnkamu membelanjakan semua(harta kekayaan) yg ada di bumi, nescaya kamu tidak akan dapat menyatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Kuasa Maha Bijaksana."
(Surah al anfal, ayat 63)

masa kat pantai tu,selepas subuh,sempat lagi kami menasyidkan terjemahan doa rabitah brsama2 dgn iringan desiran ombak yg memukul pantai=)

DOA RABITAH HATI
Hati ini telah bersatu,berkumpul di perut bumiMu,
Hati ini telah berpadu,bersatu memikul beban dakwahMu,
Hati ini telah mengikat setia,
untuk mendaulat,untuk mendokong,
SyariatMu di alam maya,
Maka Ya Allah,
Eratkanlah ikatan yg ada,
Maka ya Allah,
Eratkanlah ikatan yg ada,
Kekalkan kemesraan yg ada,
Tunjukkanlah jalan yg benar,
Tunjukkanlah dgn cahayaMu,
Tiada malap terangi alamMu,
Hidup suburkanlah dgn makrifatMu,
tapi jika ingin mematikanNya,
matikanlah sebagai syuhada,
Dalam perjuangan menegakkan
agama yg mulia.....
pantai yg tenang menambahkan kehangatan ukhwah antara kami..masha Allah,dgn rahmatmu yg hanya 1% Kau turunkan ke bumi ini,kami mampu brkasih syg dengannya..x trgambar rasanya 99% lagi rahmat Allah yg disimpan buat hambaNya di syurga nanti~~
video