Wednesday, October 21, 2009

krisis dalaman..

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang..

Hidup ni ibarat putaran roda...
kadang2 di atas,kadang2 di bawah..
sahabat yang baik adalah sahabat yang saling mengingati dengan kebenaran..
alhamdulillah aku bersyukur punya teman yg saling menasihati tatkala aku jatuh,jauh dr redha yg Esa..alhamdulillah (1000x)
sebab aku insan lemah,jarang kita nampak kelemahan kita melainkan ada yg tegur..
kalo tengok salah org lain pandai plak..astaghfirullah..
kalo yg pandai muhasabah diri,memang tabik spring ah..(yg pasti aku x pandai)

dlm usaha saling mengingati dgn kebenaran,bnyak respons aku terima..
ada yg mudah melenting..x kurang juga yg menerima dgn baik..

aku da kisah..kisah kolej..yg buat aku tersedar betapa hinanya diri aku..
pernah sekali aku tegur seorang sahabat(walau pada pandangan aku,dia mcm perfect ah...alim,kuat tarbiyah,imam n bla3...)
tapi,aku x sedap hati dgr ada yg mempertikaikan kebaikan dia..katanya,"apa kes si dia alim kalau hubungan dgn gurl x trjaga..'" hurm...i kept thinking bout dat..mungkinkah suma tu fitnah semata-mata?wallahualam..
bg aku,suma orang da kekurangan masing2..

n yg membuatkan aku insaf ialah....aku rasa nak tegur sbab sahabat ni dah bnyak tegur aku,beri aku pemahaman dakwah...so,aku rasa..dis is my turn to help him..mungkin suma tu fitnah,tp aku fikir,x salah kalau aku jus ingat-mengingati..xda rugi pon kan..
bila aku cuba tegur(walau diri aku sendiri hina),dia terima dgn baik...subhanallah!!
malah,sampai ucap terima kasih atas ingatan..masha Allah..

sebak rasa..aku sendiri pun belum tentu boleh terima dgn baik,dgn ikhlas kalau ditegur sebegitu..
mungkin ker aku akan melenting bila ditegur??marah??balas balik??nauzubillah..
""Ya Allah..berilah aku kefahaman islam sebagaimana yg kau berikan pada hambaMU itu.....""

a comment from my mom..
"biasa lah,kakcik(me)..orang alim,orang yang soleh sentiasa mudah menerima kebaikan..jumpa ja kebaikan,terus diamalkan.."

ya Allah..lagi la aku insaf bila muhasabah diri balik..aku ni kalau org tegur pon,bukan terus senang aku nak terima..jenuh pikiaq dulu..huhu

so,marilah kita saling mengingati dengan kebenaran..supaya mudah kita memuhasabah diri....bukan nak lawan sapa bagus,tapi nak lawan,jom baguskan diri!!

No comments:

Post a Comment